Knut Randem, redaktør i Bobilverden.
Knut Randem er både redaktør og eier av nettavisen Bobilverden

#fagpressefolk: Bobilverden – nisjen som ble et fellesskap

Knut Randem driver Bobilverden.no alene, men når ut til titusenvis av lesere hver uke.  Her forteller han hvordan han bruker KI, hvorfor han styrer unna clickbait – og deler sine tre beste tips for nyhetsbrev som faktisk blir lest.

Publisert Sist oppdatert

📌 Fakta om fagmediet

Målgruppe:       Bolbilfoket (eier, leier, jobber med eller ønsker seg boboil)
Eiere/utgivere: Randem Media AS = 100 prosent Knut Randem
Grunnlagt:         2012, kun nett
Lesere på nett:  Vi har rundt 30 000 ukentlige lesere i lavsesongen, og omtrent det                                            dobbelte resten av året. Totalt leses artiklene våre rundt 2,5 millioner                                       ganger i året.
Sosiale medier: Facebook 38 000 følgere, Instagram: 4 400 følgere
Nyhetsbrev:        2 x uka med 6 400 abonnenter
Ansatte:                1

Fortell om Bobilverdens tilblivelse og utvikling?

– Jeg har hatt håndverksfag som min nisje, både som redaktør og frilanser. Da vi kjøpte bobil i 2008, så jeg at det manglet et nettmagasin for bransjen. Jeg har vært nettredaktør siden 1996, så det var uaktuelt å publisere på gamlemåten (papir).

Hvilke saker skaper mest engasjement blant leserne?

– Vi dekker enkle og praktiske saker – som gode bobilplasser, fine reisemål, bransjenytt, nye bobiler og hvorfor så mange kommuner fortsatt ikke oppfyller forurensningslovens krav til tømmestasjoner for buss, bobil og campingvogn.

Vi dekker også tyngre politiske saker. Et eksempel er EUs arbeid med et nytt førerkortdirektiv, som kan åpne for høyere tillatt totalvekt med førerkort klasse B – en prosess vi har fulgt tett.

 Hvilke forretningsmodell har dere?

– Det er gratis å lese. Annonsørene betaler regningene. 

Hva vil du si er den største forskjellen på deg som redaktør av Bobiverden og en influenser (som publiserer stoff og bider fra sin bobil og reiser)?

– Nei, jeg ser ikke på meg selv som en influenser. Men som redaktør kan jeg på kommentarplass sette saker på dagsorden - enten de er en del av nyhetsdekningen eller generelle utfordringer for leserne. Bobilverden.no er basert på journalistikk og ditto prinsipper. En influenser synser hele tiden. Det bør ikke en redaktør gjøre. 

Og hva med KI - hva tenker du om det? Hvordan brukere du KI i dag?

– KI brukes aktivt. Jeg oversetter tysk mye raskere på den måten (tysk er viktig i bransjen), og det er også til enorm hjelp når store dokumenter skal leses og analyseres. Vi bruker KI aktivt på sitatsaker og pressemeldinger med altfor mye tekst. Den brukes også til å overvåke nyhetsbildet, men der er vi fortsatt i startgropa.

Hva er de største mulighetene for redaktørstyrte medier fremover?

– I fagpressen: Å dyrke nisjene sine på en måte som også synliggjør dem overfor beslutningstakere og andre.

 Og hva er den største trussel eller utfordring? 

–Å ikke glemme hvem du primært skal skrive for. Å ikke falle i click-bait-fella. KI og søkemotorenes KI-oppsummeringer kan være en stor trussel. Om leserne ikke går til kildene faller også inntektene og livsgrunnlaget bort.

 Hva er den største misforståelsen folk har om fagpressen ?

–At det er organisasjonsblader som snakker organisasjonens sak

– og om Bobilverden.no?

–At vi er et servicesenter som kan svare på alt. Og det har vi jo ikke tid til :-) Noen tror også at vi utgis av en organisasjon.

Fortelle om hvordan du jobber med nyhetsbrev?

–Tanken er enkel: Alt vi publiserer skal gjengis i de to ukentlige nyhetsbrevene. Vi plusser på med eldre, sesongaktuelle saker og en og annen notis.

 Hva er dine tre beste tips for nyhetsbrev? 

– Hold deg til saken. Gi leserne innholdet – ikke lange betraktninger. Bilde, tittel og ingress er nok.
– Hold rytmen. Enten nyhetsbrevet kommer daglig, ukentlig eller månedlig, må takten være stabil.
– Bruk nyhetsbrevet aktivt. Selv om alle saker publiseres i sosiale medier, ser vi en tydelig økning i lesertall hver gang et nyhetsbrev sendes ut. Det liker vi.

Hva tror du blir den største endringen i norsk journalistikk de neste fem årene?

–Jeg tror det blir mer polarisering. Den må fagpressen prøve å styre unna. Å skrive for nisjen sin blir enda viktigere

Hvilke fagpressejournalister eller -redaksjoner har imponert deg det siste året?

–Jeg lar meg imponere at de som hver dag lager god journalistikk i knøttsmå redaksjoner. Samtidig misunner jeg de med flere ansatte og tid til å gjøre de store tunge jobbene.

Hvem i fagpressen ville du helst tatt en fredagspils med – og hva ville dere snakket om?

–Jeg tar rett som det er en pils med Alf i Grav24. Nå sitter jeg i redaksjonsutvalget for Handikapnytt, så en fredagspils med redaktør Helge Olav Haneseth Ramstad hadde heller ikke vært dumt. Erfaringsutveksling skjer ofte best over en øl – og for meg ville det vært en fin mulighet til å lære mer om en nisje jeg ikke kjenner så godt.

Hvordan kan fagpressen være mer synlig i det brede mediebildet?

–Jeg tror på nisjene selv om flere saker kan være av allmenn interesse. Det er stor forskjell på oss og behovet for bred synlighet. Fagpressen er i seg selv en viktig del av det brede mediebildet.

Hvis du skulle gitt ett råd til unge journalister som vil jobbe i fagpressen – hva ville det vært?

–Sats på en nisje du kan litt om eller har lyst til å lære mye om.

  

 👉 Følg mini-serien #fagpressefolk utover høsten – vi løfter frem stemmer fra hele fagpressen. Følg oss på LinkedIn, Instagram og Facebook. Og her på Fagpressen.no.

Tidligere i #fagpressefolk

Marte Spurkland i H magasin:  - Vi går inn i mørket med hodelykt

Fredrik Olim i Gamer.no: – Ingen KI kan erstatte oss

Sesselja Bigseth i Bedre Gardsdrift: ­–En god pausevenn i fjøskontoret

Stian Eisenträger i Sykepleien: - Tiden for lefsete blader er forbi

Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport: Nyvalgt leder i Redaktørforeningen: – Vi trenger modige redaktører som kjenner prinsippene og ser mulighetene

John Strupstad i Fysioterapeuten: – Små redaksjoner, men store historier

Kjersti Skar Staarvik i Ren Mat: Folk liker folk – Kjersti Skar Staarvik om journalistikkens fremtid

Alf Bergin i Grav24: Også døden trenger redaktørplakat

Torill Henriksen i Medier24 med ett klart KI-råd: Finn en trønder

Erlend Arnesen i Forsvarets Forum: - Jeg er en tøysekopp med dybde

Veslemøy Østrem i Altinget: - Vi må snakke høyere om hva som skiller oss fra all annen informasjonsstøy

Aksel Kjær Vidnes i Forskning.no : Fra nyhetsbrev til KI: Slik tenker forskning.no om fremtiden

Rebekka Johannessen Litland i FriFagbevegelse: Fra null til millioner: Slik får Rebekka unge til å bry seg om jobb

Danby Choi i Subjekt: - Jeg elsker mediebransjen og kommer til å plage folk og kollegaer i mange tiår fremover

Kaja Mejlbo i Utdanningsnytt om digital omstilling og samfunnsoppdrag

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS