Fredrik Olimb, redaktør i Gamer.no
Fredrik Olimb er redaktør av spillstedet Gamer.no

#fagpressefolk Fredrik: – Ingen KI kan erstatte oss

Han leder Norges største og eldste nisjemedie for dataspill, og har lesere alle andre vil ha. Møt redaktør Fredrik Olimb i ukas #fagpressefolk, og les hans tanker om samfunnsoppdrag, smart rekruttering og lokal forankring.

Publisert Sist oppdatert

 📌 Fakta om fagmediet Gamer.no

Målgruppe: Alle som er opptatt av spill og populærkultur – særlig kvinner og menn mellom 15 og 40 år.
Eier/utgiver: Skagerrak Technologies (tidligere Good Game AS).
Grunnlagt: 2001
Opplag: Rundt 200 000 lesere i måneden (kun nett)
Sosiale medier: Facebook og Instagram. Podkast er på vei!

Fortell om Gamer.no – hvordan jobber dere, og hva prioriterer dere å skrive om?

– Vi er en redaksjon med rundt ti frilansskribenter, i tillegg til meg som ansvarlig redaktør. Vi dekker alt fra dagsnyheter til debatt, kommentarer, anmeldelser, kulturkritikk, bransjestoff, produkttester og gravende journalistikk.

Hvilke saker skaper mest engasjement?

– Spillanmeldelser. Leserene våre blir aldri lei av å diskutere – og krangle – om spill. Det er alltid sterke meninger om spill.

Hvordan har utviklingen av Gamer.no vært?

– Gamer.no har eksistert i 25 år. Det var der da jeg gikk på ungdomsskolen – og det har aldri stått sterkere enn nå. I en tid der mange bekymrer seg for økonomien i nettaviser, står vi i en privilegert posisjon med sterke tall og en solid faglig og historisk tyngde.

Og hvvordan skal Gamer.no utvikle seg videre?

– Mer innhold med lokal forankring.

KI og engelskspråklige sider kan erstatte nyhetene, men de kan ikke erstatte våre anmeldelser, våre meninger og våre eksperter i den norske spillbransjen.

Hvordan rekrutterer dere nye lesere – kanskje særlig kvinner?

– Ved å dekke bredt og slippe til flere ulike stemmer og rekruttere smart. Vi har nå tre faste kvinnelige skribenter, mot ingen for bare et par år siden. I tillegg satser vi mer på gjesteskribenter, slik at flere kan kjenne seg igjen i innholdet vårt. 

Hvilket ansvar har Gamer.no når det gjelder såkalte samfunnsoppdraget f.eks. overfor spillere og spillkultur?

– Et stort ansvar. Vi er Norges største og eldste nisjemedie for dataspill, og vi har en unik rolle i å forme hvordan man omtaler og forstår dataspill som kulturuttrykk og hobby. Vi skal løfte debatten om dataspill til et høyere nivå enn riksavisenes generiske og sporadiske dekning, og vi skal bryte ned stigmaer og vise fram både de gode og de mindre gode sidene ved spillkulturen.

Hva er typiske misforståelser om spillbransjen?

– At gaming bare er for ensomme mannfolk på gutterommet.

Hva vil Gamer.no bli bedre på?

– Vi har hatt et rekordår, men vi kan bli bedre på å være til stede på flere flater. Mer podkast og kortvideoer vil gi oss større synlighet og flere lessere, uten at vi trenger å endre innholdet på selve Gamer.no.

Hvordan balanserer dere tradisjonell spilldekning med bredere kulturjournalistikk?

– Med beinhard prioritering. Vi må satse på tyngre journalistikk for å vokse, samtidig som vi beholder det klassiske spillfokuset som gjør at leserne besøker oss flere ganger i uka. Vi har «brød og smør» – og så serverer vi litt ulikt pålegg som folk kan velge gjennom uka.

Hvordan sikrer dere redaksjonell uavhengighet fra spillbransjen?

– Vi følger Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten, og holder armlengdes avstand til dem vi dekker. Vi skal ikke være populære hos alle spillutviklere, men vi skal se mennesker og prøve å finne de gode historiene til folk som brenner for det de driver med. Og så skal vi ikke ta det for gitt at makthaverne, de som sitter på pengene, gjør alt riktig og samtidig være kritiske til makt og penger i bransjen.

----

Tidligere i serien #fagpressefolk

Sesselja Bigseth i Bedre Gardsdrift: ­–En god pausevenn i fjøskontoret

Stian Eisenträger i Sykepleien: - Tiden for lefsete blader er forbi

Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport: Nyvalgt leder i Redaktørforeningen: – Vi trenger modige redaktører som kjenner prinsippene og ser mulighetene

John Strupstad i Fysioterapeuten: – Små redaksjoner, men store historier

Kjersti Skar Staarvik i Ren Mat: Folk liker folk – Kjersti Skar Staarvik om journalistikkens fremtid

Alf Bergin i Grav24: Også døden trenger redaktørplakat

Torill Henriksen i Medier24 med ett klart KI-råd: Finn en trønder

Erlend Arnesen i Forsvarets Forum: - Jeg er en tøysekopp med dybde

Veslemøy Østrem i Altinget: - Vi må snakke høyere om hva som skiller oss fra all annen informasjonsstøy

Aksel Kjær Vidnes i Forskning.no : Fra nyhetsbrev til KI: Slik tenker forskning.no om fremtiden

Rebekka Johannessen Litland i FriFagbevegelse: Fra null til millioner: Slik får Rebekka unge til å bry seg om jobb

Danby Choi i Subjekt: - Jeg elsker mediebransjen og kommer til å plage folk og kollegaer i mange tiår fremover

Kaja Mejlbo i Utdanningsnytt om digital omstilling og samfunnsoppdrag

 

 

Powered by Labrador CMS