Stian Eisenträger, redaktør i Sykepleien
Stian Eisenträger, redaktør i Sykepleien

#fagpressefolk Stian i Sykepleien: - Tiden for lefsete blader er forbi

Da Stian Eisenträger var journaliststudent, skrev han at video på mobil aldri ville slå gjennom. Hva tenker han nå om KI? I denne ukas #fagpressefolk deler han sine heteste tips til unge journalister, hvorfor fagpressen må tørre å ta mer plass – og hva han ville gjort som medieminister i én måned.

Publisert Sist oppdatert

Neste ut i #fagpressefolk er redaktør Stian Eisenträger i Sykepleien. 

📌 Fakta om Sykepleien

  • Målgruppe: Sykepleiere og jordmødre. Sykepleien har også ambisjon om å nå resten av Helse-Norge og sette dagsorden i den brede offentligheten.

  • Eier/utgiver: Norsk Sykepleierforbund

  • Grunnlagt: November 1912

  • Opplag: Om lag 120 000 på papir

  • Digitale lesere: Rundt 25 000 daglige lesere

  • Sosiale medier: Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn

Du startet i jobben i høst. Hva er det første du har gått i gang med i Sykepleien?

 – På første dag i jobben hadde jeg en gjennomgang av Medieansvarsloven, Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten sammen med utgiver og hennes stabssjef. Vi så også på fordelingen av myndighet og ansvar mellom eier/utgiver og redaktør. Ellers har jeg investert mye tid i samtaler med alle i redaksjonen, og prøvd å bli kjent med organisasjonen. 

Hva er strategien fremover?

 – Strategien er at vi må revidere og oppdatere strategien. I det arbeidet må alle deler av redaksjonen involveres. Som et innledende grep har vi fått velsignelse av forbundsstyret til å redusere antall årlige papirutgaver fra fem til fire, for å frigjøre menneskelige ressurser og økonomiske midler til å videreutvikle våre digitale produkter.

Hvilke utfordringer ser du?

 – Hovedutfordringen fremover blir å fortsatt evne å treffe primærmålgruppen vår – altså de 130.000 medlemmene av Norsk Sykepleierforbund – med innhold i riktig format og i deres foretrukne kanaler. 

Vi må i enda større grad diversifisere den digitale distribusjonen vår: Vi kan ikke lenger bare publisere en nettsak, si oss fornøyde med det og la saken leve sitt eget vilkårlige liv. Kampen om lesernes tid er brutal – også for oss i fagpressen. Det må vi ta inn over oss.

Hva tror du om papiret? Har det en framtid?

  –  Jeg tror det kommer til å være et marked for premiumprodukter i papirformat i overskuelig fremtid, spesielt for fagmedier. Men tiden for lefsete blader er nok snart forbi. 

Og hva med KI - hva tenker du om det?

  – I en eksamensoppgave på journalistikkstudiet i Stavanger i 2004 argumenterte jeg hardt og overbevisende for at video på mobil aldri kom til å slå igjennom. Dette var rett og slett argumentasjon på høyde med “internett er en flopp”... 

Klok av skade sier jeg bare: Generativ kunstig intelligens er ikke en flopp!

 Hvordan vil KI påvirke medier generelt og fagpressen spesielt?

–  Bruk av generativ kunstig intelligens kan på den ene siden redusere kostnadene ved enkelte sider av den journalistiske innholdsproduksjon, men samtidig risikerer vi at medieøkonomien undergraves og at enda mer makt flyttes til plattformselskapene.

 Forhåpentligvis kan nye inntektsmodeller for journalistikken springe ut av denne revolusjonen, og øke behovet og etterspørselen etter kvalitetsjournalistikk. Viktigheten av redaksjonell integritet og tillit vil bare bli større. 

Hvordan er forholdet til utgiver? 

– Utgiveren til Sykepleien, Janka Ekrem Holstad, er også generalsekretær i Norsk Sykepleierforbund. Hun startet i jobben før sommeren, og dette er hennes første erfaring som utgiver. Jeg må ærlig innrømme at jeg er imponert over rolleforståelsen hennes, og vi etablerte umiddelbart et godt samarbeid.

Fortell gjerne litt om problemstillingene knyttet til å ha utgiver så tett på, for eksempel hvordan er det å dekke egen eier/organisasjon?

  –  Sykepleien er, som størstedelen av norske fagmedier, organisert som en avdeling i eierorganisasjonen. Akkurat som det gjorde i Forsvarets forum, byr dette på noen uklarheter rundt rollene når man er ansatt og samtidig skal kunne dekke sin arbeidsgiver og eier kritisk. Dette er imidlertid fullt løsbart ved å trekke opp noen tydelige grenseoppganger mellom redaksjon og eierorganisasjon, og øke bevisstheten rundt hvilke roller de forskjellige involverte har.

 Hvordan håndterer dere kritikk fra medlemmer eller fagmiljøet når dere publiserer kritiske saker?

 – Som regel handler det om å forklare at selv om Sykepleien blir utgitt av Norsk Sykepleierforbund, har styret i organisasjonen pålagt oss gjennom vedtekter å utøve saklig, uavhengig og kritisk journalistikk forankret i NSFs formålsparagraf, redaktørplakaten, medieansvarsloven og pressens Vær Varsomplakat.

Hvordan kan fagpressen være mer synlig i det brede mediebildet?

– Mange journalister og redaktører i fagpressen kunne med fordel hatt ett hakk høyere selvtillit i møte med øvrige medier. Tips NTB, SOL og andre større medier om sakene deres, still opp til intervju eller debatt hvis du blir spurt – eller gjør noe “radikalt”: Ta selv initiativ og tilby deg å være en stemme for ditt fagfelt. Fagpressefolk har den unike kombinasjonen av å kunne fagfeltene sine, samtidig som de er eksperter på formidling, så her gjelder det bare å ta sats og ha troen på seg selv.

Hva tror du skal til for at flere unge leser nyheter og/eller fagmedier?

–  Voksne har klaget og bekymret seg over ungdommen siden bibelske tider. Det kommer til å gå bra denne gangen også. Man må bare være relevant, snakke et språk de unge forstår, være der de er og ikke minst invitere dem inn i redaksjonene og inkludere dem i journalistikken.

 Hvis du fikk være medieminister i én måned – hva ville du gjort først?

 –  Jeg ville innført plattformnøytral nullmoms, og omprioritert deler av produksjonsstøtten til fordel for nasjonale nisjemedier – også denne uavhengig av plattform.

Hvilke redaksjoner eller mediepersoner inspirerer deg mest – og hvorfor?

– Etter at jeg selv gikk inn i redaktørrollen, har jeg hentet mye inspirasjon fra mine tidligere ledere og redaktører gjennom nesten 14 år i VG, deriblant Bernt Olufsen, Torry Pedersen, Espen Egil Hansen, Frode Holst og Gard Steiro. De har alle sine unike kvaliteter som ledere, men felles for dem alle – og grunnen til at jeg trekker dem frem – er hvordan de ivaretok og støttet meg som ung medarbeider. 

Hvilke fagpressejournalister eller -redaksjoner har imponert deg det siste året?

– Jeg er selvfølgelig dundrende inhabil, men jeg imponeres daglig av redaksjonen i Sykepleien! Minst like inhabil er jeg også når jeg stadig vekk imponeres av redaksjonene til Panorama nyheter og Forsvarets forum. Begge redaksjonene er virkelig nyhetsledende på sine respektive fagfelt, og får til vanvittig mye journalistikk av høy kvalitet med begrensede midler. Her får skattebetalerne virkelig mye for pengene!

Hvem i fagpressen ville du helst tatt en fredagspils med – og hva ville dere snakket om?

 – Jeg har knapt vært ute på fredagspils siden jeg ble far, så hvis en slik sjelden anledning skulle by seg, ville jeg tatt en forfriskning med Øyvind Eggen som er redaktør i Artikulert. Dette er et redaksjonelt prosjekt jeg har stor sans for, som har som mål å utvide ytringsrommet i offentlig sektor, og drive seriøs journalistikk og debatt basert på alt det interessante som offentlig ansatte har å fortelle. 

Hvis du skulle gitt ett råd til unge journalister som vil jobbe i fagpressen – hva ville det vært?

 – Mitt heteste råd til unge journalister som vil jobbe i fagpressen, eller mediebransjen for øvrig, er å søke seg til å bli vernepliktig journalist i Forsvarets forum. Den redaksjonen er en nasjonal talentfabrikk uten sidestykke.

👉 Følg mini-serien #fagpressefolk utover høsten – vi løfter frem stemmer fra hele fagpressen. Følg oss på LinkedIn, Instagram og Facebook. Og her på Fagpressen.no.

Tidligere i serien #fagpressefolk

Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport: Nyvalgt leder i Redaktørforeningen: – Vi trenger modige redaktører som kjenner prinsippene og ser mulighetene

John Strupstad i Fysioterapeuten: – Små redaksjoner, men store historier

Kjersti Skar Staarvik i Ren Mat: Folk liker folk – Kjersti Skar Staarvik om journalistikkens fremtid

Alf Bergin i Grav24: Også døden trenger redaktørplakat

Torill Henriksen i Medier24 med ett klart KI-råd: Finn en trønder

Erlend Arnesen i Forsvarets Forum: - Jeg er en tøysekopp med dybde

Veslemøy Østrem i Altinget: - Vi må snakke høyere om hva som skiller oss fra all annen informasjonsstøy

Aksel Kjær Vidnes i Forskning.no : Fra nyhetsbrev til KI: Slik tenker forskning.no om fremtiden

Rebekka Johannessen Litland i FriFagbevegelse: Fra null til millioner: Slik får Rebekka unge til å bry seg om jobb

Danby Choi i Subjekt: - Jeg elsker mediebransjen og kommer til å plage folk og kollegaer i mange tiår fremover

Kaja Mejlbo i Utdanningsnytt om digital omstilling og samfunnsoppdrag

 

Powered by Labrador CMS