
#fagpressefolk Alf i Grav24: - Også døden trenger redaktørplakat
Hvilke saker om døden engasjerer leserne mest? Hva tror han om journalistikkens fremtid? Og hvem inspirerer ham? Møt Alf Bergin i Grav24 – kanskje Norges minste, men mest levende fagmedium.
📌 Fakta om fagmediet Grav24.no
🎯
Målgruppe:
Gravplassmyndigheter, gravferdsbyråer og forvaltningsorgan
🏢
Eiere: Grav24
AS
📅
Grunnlagt: 10.10.2022
👥
Lesere på nett:
ca. 20 000 i året
📱
Sosiale medier:
Facebook og Instagram
Hvordan oppsto ideen til Grav24 – og hva slags behov så dere i gravferdssektoren for et eget redaktørstyrt medium?
Gravferdssektoren er mangfoldig – med både gravplassmyndigheter og begravelsesbyråer som berører oss alle. Likevel er det en sektor i skyggen av resten av medie-Norge. Etablerte medier har ikke døden øverst på mandagsmøtene. Det er også en sektor som representerer milliarder av kroner, og behovet for et uavhengig redaktørstyrt medium som kunne sette søkelys på en voksende bransje var tydelig.

Etter over 20 år som redaktør for Gravplassen kjente jeg både fagfeltet og medielandskapet godt. Da oppdragsgiveren ikke ønsket å fortsette samarbeidet, stod jeg ved et veiskille – og valgte å satse. Slik ble Grav24 til.
Dere feiret tre år forrige uke – hvordan har utviklingen vært siden oppstarten?
Fantastisk. Vi startet med null abonnenter, null annonser og minimale ressurser. Nå har vi over 720 abonnenter, 750 nyhetsbrevmottakere og kraftig annonsevekst – over 80 prosent økning hvert driftsår. Økonomisk aner vi konturene av en spennende framtid.
Hva kjennetegner god journalistikk i en bransje som handler om sorg, verdighet og livets slutt?
Døden er sensitiv, et område som må dekkes med varsomhet. Menneskene vi omtaler er ofte i en sårbar situasjon, enten som pårørende eller fagpersonell. Derfor må vi unngå sensasjonspreget, og la de berørte komme til orde på egne premisser. Vi forsøker å unngå stigmatisering og tabuisering av døden.
Samtidig skal vi stille kritiske spørsmål – også til offentlige og private aktører i en bransje med sterke interesser. Våre kilder må sjekkes nøye. Økonomiske interesser, politiske bindinger og lokal forvaltning kan påvirke fortellingene.
Vi ønsker å kombinere fakta, dokumentasjon og innsyn med menneskelige historier – og vil bidra til åpenhet, refleksjon og debatt om livets slutt.
Hvem leser Grav24 – og hvordan når dere dem?
Kjernelesere er abonnentene. Det meste ligger bak betalingsmur, men når vi blir referert i nasjonale medier, ser vi at interessen øker også blant andre.
Vi når leserne først og fremst gjennom nyhetsbrevet.
Hvilke saker engasjerer mest?
Kremasjonsavgiften, der noen, avhengig av bosted, må betale tusenvis av kroner for å bli kremert, mens andre får det gratis. Likeså er transportstøtten som gis fra NAV ved transport av avdøde over 20 kilometer, et ømt punkt.
Hvordan jobber dere digitalt – og hvordan har dere bygget opp trafikk og synlighet?
Vi er kanskje Norges minste, men høyst levende nisjemagasin- og gjør alt selv. Kunstig intelligens er vår viktigste hjelper. Trafikken kommer hovedsakelig fra nyhetsbrevene. Vi jobber også med å bli synlige overfor annonsører.
Har dere en strategi for sosiale medier, og fungerer de som kanaler for faglig innhold?
Vi er til stede på Facebook og Instagram, men erfarer at trafikken ikke kommer derfra. Derfor har vi valgt å prioritere ukentlige nyhetsbrev i stedet – med rundt 60 prosent åpningsrate er dette vår klart viktigste kanal mot leserne.
Ser du potensial for samarbeid med andre fagmedier?
Absolutt. Fagpressen burde hatt et forum for små og mellomstore nettmedier som ikke har de samme ressursene som de store. Et slikt samarbeid kunne gjort stoffutveksling enklere , og blitt en HUB for erfaringsdeling og utvikling på tvers av publikasjoner.
Hva slags råd vil du gi til andre som vurderer å starte nye, smale fagmedier?
Ha det gøy – og våg å prøve. Smale fagmedier trengs, særlig på felt som sjelden får oppmerksomhet.
Seriøsitet og troverdighet er avgjørende; leserne må stole på at du forstår feltet, at du ikke skriver «innenfra», men med et åpent uavhengig blikk.
Og ikke minst: Ha stålkontroll på økonomien. Vi har opplevd situasjoner som vi gjerne burde/kunne vært foruten.
Hvem inspirerer deg i norsk mediebransje?
Jeg lar meg inspirere av mange i Fagpressen – det er flotte folk og imponerende miljø. Jeg digger tall og statistikk. Da er Yngve Vogt i Apollon en selvfølge. Han briljerer med sine bursdagshilsener på Facebook med tall opphøyd i både andre og tredje solsystem. Må heller ikke glemme bildene han formidler av fugler og dyr som er en fryd for øyet og et flott avbrekk i hverdagen. Knut Randem er en av dem. Han lever i sin Bobilverden, akkurat på samme måte som vi lever og ånder for i Grav24. Som gammel forsvarsmann følger jeg også litt ekstra med på Forsvarets forum, og synes de gjør en flott jobb med å dekke sitt fagfelt.
Hva er den største misforståelsen om Fagpressen – og om Grav24?
Mange tror Fagpressen bare består av interne medlemsblader eller reklamekanaler. Det stemmer ikke. Og Grav24 blir ofte undervurdert – vi har utviklet oss til en solid fagplattform med jevn vekst og tydelig redaksjonell profil.
Hva blir den største endringen i norsk journalistikk de neste fem årene?
AI vil forandre journalistikken fundamentalt – både nå og på lengre sikt. Vi bruker det daglig, som et nyttig redskap i arbeidet. Men kunstig intelligens må brukes med varsomhet og kvalitetssikres grundig. Mange har allerede gått for langt – og blitt tatt på fersken.
Hvis du var medieminister i én måned – hva ville du gjort?
Jeg ville gjort statistikk og rapporter lettere tilgjengelig for journalister, sørget for at Redaktørplakaten gjelder alle medier med støtte, og innført en egen støtteordning for fagmedier med samfunnsrelevant tematikk. Kvalitet bør måles i samfunnsverdi – ikke i klikk.
Hvem ville du tatt en fredagspils med – og hvorfor?
Fredagspils er obligatorisk i Grav24. Det ville vært kult med Roger Aarli-Grøndalen i Journalisten. Tror det ville utløst mange og spennende ytringer. For å si det på vår måte: Det ville ikke blitt noe gravøl.
Hva er strategien for Grav24 fremover?
Å stabilisere drift og vekst. Vår kostnadskontroll har også ført til god kontroll på veksten i Grav24. Vi skynder oss langsomt, og ettersom vår redaksjon ligger i Stavanger, sier vi som folk på Jæren: Stein på stein.
👉 Følg mini-serien #fagpressefolk utover høsten – vi løfter frem stemmer fra hele fagpressen. Følg oss på LinkedIn, Instagram og Facebook. Og her på Fagpressen.no.
Tidligere i serien #fagpressefolk
Torill Henriksen i Medier24 med ett klart KI-råd: Finn en trønder
Erlend Arnesen i Forsvarets Forum: - Jeg er en tøysekopp med dybde
Veslemøy Østrem i Altinget: - Vi må snakke høyere om hva som skiller oss fra all annen informasjonsstøy
Aksel Kjær Vidnes i Forskning.no : Fra nyhetsbrev til KI: Slik tenker forskning.no om fremtiden
Rebekka Johannessen Litland i FriFagbevegelse:Fra null til millioner: Slik får Rebekka unge til å bry seg om jobb
Danby Choi i Subjekt: - Jeg elsker mediebransjen og kommer til å plage folk og kollegaer i mange tiår fremover
Kaja Mejlbo i Utdanningsnytt om digital omtilling og samfunnsoppdrag