Sesselja Bigseth, redaktør i Bedre Gardsdrift.

En god pausevenn i fjøskontoret: Møt Sesselja Bigseth i #fagpressefolk

Kan traktorer, KI og papirutgaver leve side om side? Hvordan engasjerer man lesere som virkelig kan faget? Sesselja Bigseth, redaktør i Bedre Gardsdrift, deler innsikt fra et blad som har holdt seg relevant i over 40 år.

📌 Fakta om fagmediet: Bedre Gardsdrift

· Målgruppe: Bønder. Leses også av maskinbransjen.
· Eiere/utgivere: Ask Media AS
· Grunnlagt: 1981, under navnet K.K. Heje Driftsteknikk
· Opplag: 11 884 på papir
· Nett: gardsdrift.no har ca. 150 000 visninger per måned
· Sosiale medier: Facebook, Instagram, Bluesky, LinkedIn og Snapchat 

Fortell om Bedre Gardsdrift - hvordan jobber dere? Hva prioriterer dere å skrive om? – Bedre Gardsdrift dekker landbruksteknikk – traktor, maskiner, redskap, bygg og økonomi. Vi reiser landet rundt for å lage reportasjer og dekke messer og lanseringer.

Gjennom et testsamarbeid med fagblader i Finland, Danmark og Nederland kan vi gjennomføre grundige gruppetester av traktorer og maskiner – tester som er unike i europeisk sammenheng og mye brukt i bransjen.

Hvilke temaer og saker skaper mest engasjement blant leserne?

– Våre lesere er lidenskapelig opptatt av traktorer, og traktornyheter engasjerer alltid. Vår desidert viktigste sak hvert eneste år er Maskinleieprislista, et produkt vi har utarbeidet og levert i over 20 år. Den har blitt en bransjestandard.

Hvordan er forretningsmodellen?

– I motsetning til mange andre fagblad er Bedre Gardsdrift et rent abonnementsblad, ikke et medlemsblad. Inntektene kommer fra abonnementssalg og annonsesalg.

Hvordan var overgangen fra gratis innhold på nett til å ta betalt for innhold på nett?

– Vi fikk innlogging til nettsiden i 2021, etter 20 år med gratisinnhold. Det har gått relativt problemfritt. Vi kom såpass sent i gang med innlogging at leserne allerede var vant til dette fra annet hold.

Tenker dere på å eventuelt bli heldigitale? 

– Per i dag holder vi fast på papiret. Papirutgaven er en god pausevenn i fjøskontoret.

– Jeg tror papiret har en framtid, men i hvilken grad og hvor lenge tør jeg ikke spå

Og hva med KI - hva tenker du om det? 

– KI er et verktøy, ikke en ansatt. Det skal ikke lage innholdet for oss, verken tekst eller bilder. Men brukt riktig gir KI journalister nye muligheter til å overvåke, grave, analysere og sammenstille informasjon på helt nye måter.

Hvordan vil KI påvirke dere tror du?

– Like mye som KI er et verktøy, er det også et problem for mediebransjen at KI kannibaliserer annet innhold. Her ligger det store utfordringer.

 Hva er de største mulighetene for redaktørstyrte medier fremover?

– Den største muligheten er nettopp at vi er redaktørstyrte. I et hav av KI-produsert innhold, deepfakes, TikTok-trender og influencer-meninger, er redaktørstyrte medier en nødvendig motvekt. Vi skal være edruelige, kritiske og etterrettelige.

Og hva er den største trussel eller utfordring? 

– Den største trusselen er når redaktørstyrte medier begynner å ligne dem vi skal være en motvekt til. Falsk balanse, publisering av KI-innhold som ikke burde vært ute, og å blåse opp marginale tema svekker vår troverdighet. Og nå kommer KI som en ny risikofaktor.

 Hva er den største misforståelsen folk har om fagpressen?

– At vi fremstilles som ensartet. Fagpressen spenner enormt – i tema, redaksjonsstørrelse, arbeidsform og publisering. Den største misforståelsen er likevel at folk ikke har et forhold til fagpressen. Det har de.

 – og om Bedre Gardsdrift?

– Enten at det går i bonderomantikk og idyll eller noe traust og kjedelig. Sannheten er at landbruket i dag er svært avansert. KI, sensorer, roboter og stordata er tema vi jevnlig skriver om.

 Hva tror du skal til for at flere unge leser nyheter og/eller fagmedier?

– Dette er muligens en kontroversiell mening, men fagmedier er av natur ikke ment for unge lesere under 20. Fagblad er myntet på de som utøver fag. Det handler ikke om å skaffe unge lesere, men om merkevarebygging slik at vi er det naturlige valget den dagen de trenger fagkunnskapen.

 Hvilke redaksjoner eller mediepersoner inspirerer deg mest – og hvorfor?

– Jeg lar meg inspirere hele tiden, enten det er av Aksel Kjær Vidnes og det gjengen i forskning.no får til med nettrafikken; åpningsraten som Bobilverden.no har på nyhetsbrevet de sender ut; KI-satsingen til iTromsø eller gravearbeidet som er blitt gjort i redaksjoner som Panorama og Utdanningsnytt.

 Hvilke fagpressejournalister eller -redaksjoner har imponert deg det siste året?

– Jeg lar meg imponere av kollega Ivar Kvistum, som både er redaktør og produserer det meste av stoffet til to fagblad: Retailmagasinet og HMS-magasinet

Hvem i fagpressen ville du helst tatt en fredagspils med – og hva ville dere snakket om?

– Alexander Schindler, redaktør i Jakt og Fiske. Vi har felles interessefelt det kunne vært interessant å diskutere nærmere.

 Hvordan kan fagpressen være mer synlig i det brede mediebildet?

– Vi må tørre å by på oss selv og ta plass. Fagpressens over 200 redaktører har fagkunnskap på mange områder og burde være hyppige bidragsytere i medier som Dagsnytt 18.

Er team vektere? Kontakt Even Rise (Aktuell Sikkerhet). Medier? Spør Hanne McBride (Medier24). Restaurantbransjen? Morten Holt (Horeca). Vi bør også tipse andre redaksjoner når vi har stoff som kan nå bredere enn egen målgruppe.

Hvis du skulle gitt ett råd til unge journalister som vil jobbe i fagpressen – hva ville det vært?

– Aldri vær redd for å stille dumme spørsmål. Hvis du ikke skjønner noe, spør! Det er alltid bedre å framstå som kunnskapsløs overfor ett intervjuobjekt enn overfor tusenvis av lesere. Og hvis du lurer på noe, gjør andre det også.

👉 Følg mini-serien #fagpressefolk utover høsten – vi løfter frem stemmer fra hele fagpressen. Følg oss på LinkedIn, Instagram og Facebook. Og her på Fagpressen.no.

Tidligere i serien #fagpressefolk

Stian Eisenträger i Sykepleien: - Tiden for lefsete blader er forbi

Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport: Nyvalgt leder i Redaktørforeningen: – Vi trenger modige redaktører som kjenner prinsippene og ser mulighetene

John Strupstad i Fysioterapeuten: – Små redaksjoner, men store historier

Kjersti Skar Staarvik i Ren Mat: Folk liker folk – Kjersti Skar Staarvik om journalistikkens fremtid

Alf Bergin i Grav24: Også døden trenger redaktørplakat

Torill Henriksen i Medier24 med ett klart KI-råd: Finn en trønder

Erlend Arnesen i Forsvarets Forum: - Jeg er en tøysekopp med dybde

Veslemøy Østrem i Altinget: - Vi må snakke høyere om hva som skiller oss fra all annen informasjonsstøy

Aksel Kjær Vidnes i Forskning.no : Fra nyhetsbrev til KI: Slik tenker forskning.no om fremtiden

Rebekka Johannessen Litland i FriFagbevegelse: Fra null til millioner: Slik får Rebekka unge til å bry seg om jobb

Danby Choi i Subjekt: - Jeg elsker mediebransjen og kommer til å plage folk og kollegaer i mange tiår fremover

Kaja Mejlbo i Utdanningsnytt om digital omstilling og samfunnsoppdrag

 

Powered by Labrador CMS