Marte Spurkeland, redaktør i H magasin
Marte Spurkland, redaktør i H magasin

#fagpressefolk Marte Spurkland går inn i mørket med hodelykt

Hun mener journalister må tørre å bruke seg selv mer – og gjerne la gode podkaster gå på resept. Møt redaktøren i H magasin, som fremdeles får spørsmål om de «ikke liker kristne».

Publisert Sist oppdatert

📌 Fakta om fagmediet

Målgruppe: Medlemmer av Human-Etisk Forbund
Eiere/utgivere: Human-Etisk Forbund er eier. Humanist forlag er utgiver.
Grunnlagt i: 2023, både på nett og papir
Opplag: 129 000 totalt på papir
Nett: Måler ikke
Sosiale medier: Facebook og Instagram
Hvor mange ansatte? 1 (redaktøren + frilansere)

Fortell om H magasin hvordan jobber dere? Hva prioriterer dere å skrive om?

– Vi lager tre utgaver i året, hver på 100 sider. Jeg er skrivende redaktør, men hoveddelen av innholdet lages av erfarne frilansere. Sammen med designduoen Trine & Kim får magasinet et særpreget uttrykk. Vi satser på papir fordi vi vil gi leserne ro og fordypning – en sjelden luksus. Vi jobber med konstruktiv journalistikk og sier gjerne at “går vi inn i mørket, tar vi med hodelykt”. Vi tar opp vanskelige temaer for å skape innsikt og pågangsmot, ikke konflikt.

Hvilke temaer og saker skaper mest engasjement blant leserne? 

– Vår mest kommenterte og delte sak er ABC til tenåringstyrraniet. Den satte et brutalt tenåringshierarki på agendaen. For saken Bryllupsnatta ble vi tildelt Fagpressens journalistpris, det var stort for en liten redaksjon som vår. 

Hvilken forretningsmodell har dere?

– Vi får nesten alle våre ressurser fra eier. Og takk til Fritt Ord for støtte til enkeltutgaver. 

Hva tenker dere om overgangen fra papir til digital? 

– Hittil har et premium papirmagasin vært vårt hovedprodukt. På den åpne nettsiden hmagasin.no tilbyr vi et utvalg saker fra tidligere utgaver. På nyåret starter vi arbeidet med å definere hvem og hva vi skal være digitalt. 

Hvordan vil KI påvirke dere tror du?

– KI er et nyttig verktøy og en god assistent i praktiske og kjedelige oppgaver, men den er også upålitelig. Slik må vi bruke den: få mest mulig ut av ressursene, men aldri glemme dømmekraft, empati og erfaring. Den menneskelige faktoren er uerstattelig.

Hvilke er de største mulighetene for redaktørstyrte medier fremover?

 – Vi må være et holdepunkt – faktasjekket og troverdig – i en forvirrende informasjonsvirkelighet. Samtidig må vi passe oss for å bli så høye på oss selv at vi støter folk fra oss. Tillit bygges best når vi også våger å være åpne, nære og nysgjerrige. 

Og hva er den største trussel eller utfordring? 

–Den store mengden falsk informasjon, forførende budskap med destruktive agendaer, algoritmestyrte some-strømmer som tar tid og gjør oss passive og likeglade.

Hva er den største misforståelsen folk har om fagpressen?

– At vi er en samling nisjete (nissete?) blader uten relevans utenfor hver vår bittelille sirkel. 

– og om H magasin? 

– "Hva er det H-en står for, sa du? Humanisme? Så dere liker ikke kristne dere, da?" Den misforståelsen finnes fortsatt. Da svarer jeg at humanismen handler om grunnleggende menneskerettigheter - og at trosfrihet er én av dem. 

Hva tror du blir den største endringen i norsk journalistikk de neste fem årene?

– Publikum vil i økende grad søke innhold som passer deres identitet og interesser. Det gir nisjemediene et særlig ansvar for å bidra til en bred, felles offentlig samtale. Jeg tror også journalister må bruke seg selv mer som mennesker mer aktivt, fordi mange i dag stoler mer på personer enn på institusjoner. 

Hvis du fikk være medieminister i én måned – hva ville du gjort først?

– Sikret solid pressestøtte til både brede og smale medier, også de med åpne løsninger. Gitt særstøtte til nisjemedier som dokumentert når brukere som ellers havner i destruktive kanaler. Og inngått samarbeid med helseministeren slik at abonnement på gode podkaster og medier kan skrives ut på resept i sykemeldingsperioder.

Hvilke redaksjoner eller mediepersoner inspirerer deg – og hvorfor? 

– Danske Zetland imponerer meg, og jeg ser fram til den norske avleggeren Demo. Jeg finner mye bra hos The Atlantic, blant annet i nyhetsbrevet Being Human. Amedias ordning med gratis abonnement til ungdom mellom 15 og 20 inspirerer. Filter og Morgenbladet leser jeg med stor interesse.

Hvilke fagpressejournalister eller -redaksjoner har imponert deg det siste året? 

–Prisgrossisten Utdanningsnytt. Panorama nyheter. Forskning.no. Også imponerende: humøret Bobilverden-redaksjonen utviste på utdelingen av Fagpresseprisene.

Hvis du skulle gitt ett råd til unge journalister som vil jobbe i fagpressen – hva ville det vært?

–Vær kunnskapsrik og metodisk, dyrk engasjementet og spisskompetansen din – og bruk den på nye, nysgjerrige måter. Husk, ikke vær redd for å være et menneske når du formidler.

 👉 Følg mini-serien #fagpressefolk utover høsten – vi løfter frem stemmer fra hele fagpressen. Følg oss på LinkedIn, Instagram og Facebook. Og her på Fagpressen.no.

Tidligere i  #fagpressefolk

Fredrik Olim i Gamer.no: – Ingen KI kan erstatte oss

Sesselja Bigseth i Bedre Gardsdrift: ­–En god pausevenn i fjøskontoret

Stian Eisenträger i Sykepleien: - Tiden for lefsete blader er forbi

Britt Sofie Hestvik i Kommunal Rapport: Nyvalgt leder i Redaktørforeningen: – Vi trenger modige redaktører som kjenner prinsippene og ser mulighetene

John Strupstad i Fysioterapeuten: – Små redaksjoner, men store historier

Kjersti Skar Staarvik i Ren Mat: Folk liker folk – Kjersti Skar Staarvik om journalistikkens fremtid

Alf Bergin i Grav24: Også døden trenger redaktørplakat

Torill Henriksen i Medier24 med ett klart KI-råd: Finn en trønder

Erlend Arnesen i Forsvarets Forum: - Jeg er en tøysekopp med dybde

Veslemøy Østrem i Altinget: - Vi må snakke høyere om hva som skiller oss fra all annen informasjonsstøy

Aksel Kjær Vidnes i Forskning.no : Fra nyhetsbrev til KI: Slik tenker forskning.no om fremtiden

Rebekka Johannessen Litland i FriFagbevegelse: Fra null til millioner: Slik får Rebekka unge til å bry seg om jobb

Danby Choi i Subjekt: - Jeg elsker mediebransjen og kommer til å plage folk og kollegaer i mange tiår fremover

Kaja Mejlbo i Utdanningsnytt om digital omstilling og samfunnsoppdrag

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS