Alf Bergin er redaktør og daglig leder i Grav24.no. (Foto: Kjetil S. Grønnestad).

Når de store jager klikk – og de små treffer blink

«Tor Arne Sandholt i HS Media snakker varmt om redaktørstyrte medier. Det er bra. Men når pengene skal fordeles, havner de i lomma på de største aktørene. Hva med de små og mellomstore nisjemediene – som faktisk treffer målgruppa midt i hjertet?», skriver Alf Bergin.

Da vi etablerte Grav24.no, banket vi på døra til flere annonseselskaper. Døra forble lukket. Svaret? Vi var for små. Vi fikk beskjed om at vi «kjente markedet selv» – så da fikk vi gjøre jobben selv også. Og det har vi gjort.

Men hva om vi hadde hatt en større aktør i ryggen? Da kunne vi brukt mer tid på det viktigste – innhold, kritisk journalistikk og redaksjonell utvikling.

I stedet har vi – i beste jærånd – bygd stein på stein. Ingen raske snarveier, bare sakte og trygg utvikling. Vi har prioritert å bygge abonnementsbase, skape tillit og levere kvalitet.

Kanskje er det vårt suksesskriterium? At vi satset på egne krefter, i stedet for å legge vår skjebne i hendene på en salgsorganisasjon som tar solide biter av kaka i provisjon.

Og kanskje er det også et lite varsko: Det finnes faktisk en annen vei. Og den går gjennom tillit, lesernærhet og redaktørstyrte prinsipper.

Dette bekrefter én viktig ting: Nisjemedier fungerer.

Store ord, liten vilje

Sandholt skriver godt om redaktørstyrte mediers betydning. Han har rett i det prinsipielle – men bommer i praksis. Når han og HS Media snakker om støtte, ser det ut til at det er de største som får drahjelpen.

For små medier som Grav24 er det praktisk talt umulig å bli vurdert av de store annonseselskapene. Det hjelper lite å snakke om mangfold og ansvar – hvis man bare jager volum og klikk.

Klikk og klirr, men ikke for alle

I dagens digitale annonsemarked handler alt om klikk, visninger og CPM (kostnad per tusen visninger). Dette er en modell som i praksis favoriserer medier med store flater og brede målgrupper – fordi det er billigere å kjøpe volum enn kvalitet.

Men for nisjemedier som oss, som har høy treffsikkerhet og lojal leserskare, betyr dette at vi faller utenfor systemet. Vi får ikke innpass i budsjettfordelingen – ikke fordi vi ikke leverer verdi, men fordi verdien vår ikke måles i antall klikk, men i relevans.

Resultatet? Nisjemedier stenges ute fra annonsestrømmen – ikke fordi de ikke fungerer, men fordi målemetodene ikke fanger opp det de faktisk leverer.

Små medier kan ikke konkurrere i det digitale kappløpet om klikk. Men vi kan tilby det annonsørene egentlig trenger: En lojal målgruppe, høy relevans og tillit. Det burde vært mer verdt enn noen tusen tilfeldige visninger.

Vi dekker en viktig målgruppe

Hos oss i Grav24 er ikke leserne innom for moro skyld. De leser fordi de trenger informasjon, innsikt og faglig påfyll. Dette er fagpersoner, beslutningstakere og dedikerte aktører i en viktig samfunnsfunksjon. Målrettet annonsering hos oss treffer denne gruppen uten unødvendige bomskudd.

Det er på tide at også de store annonseselskapene innser at kvalitet trumfer kvantitet. Når alt måles i klikk og CPM, overser man verdien av målrettet kommunikasjon.

Digitale tider, analoge regninger

Samtidig øker kostnadene for papirbaserte medier. Trykk og distribusjon har eksplodert, og digital transformasjon er ikke gratis for noen aktører.

De store mediehusene har egne utviklingsavdelinger og stordriftsfordeler. Vi små må tenke smartere – og raskere – men med langt færre ressurser. Det burde tale for et mer rettferdig annonsemarked.

En dønn seriøs bransje

Vår bransje handler bokstavelig talt om liv og død – men journalistikken vår lever. Det er frustrerende at medier som treffer målgruppene best, ofte står utenfor når pengene fordeles.

Når Sandholt snakker varmt om troverdighet, burde han også ta et oppgjør med markedets blindsoner. For det finnes livskraftig journalistikk utenfor de største publisistene – og den trenger støtte.

Se framover – og ned fra elfenbenstårnet

Det er lett å si at man støtter redaktørstyrte medier. Det er vanskeligere å faktisk prioritere dem som står uten de største tallene, men med det største engasjementet.

Hvis ikke de store annonseselskapene er villige til å tenke nytt, går de glipp av en enorm mulighet. De små nisjemediene bør være en del av løsningen.

Et lite tips før dere legger neste annonsebudsjett

Se på oss som en investering – ikke en utgift.Vi lover ikke millioner av klikk, men målrettet kommunikasjon, faglig kvalitet og engasjerte lesere.

Grav24 er nå i en posisjon der vi ikke bare kontakter annonsører – de kontakter også oss.

Det sier sitt: Det vi gjør, virker.

Og det viser at gode, redaktørstyrte nisjemedier ikke bare overlever – men blomstrer, om de får sjansen.

Kanskje ville enda flere overlevd hvis annonseselskapene hadde bidratt til å dra lasset?

Det er mulig vi dekker død – men det er hos sånne som oss mye av framtida i mediebransjen faktisk lever.

Powered by Labrador CMS