Fagpressen holder posisjonen – og styrker den
Fagpressen kan skilte med solid vekst i totalopplaget for 2025. Det viser tall som ble lagt frem på Fagpressedagen tirsdag.
Rapporten fra Fagpressedagen 2025 viser at det gjennomsnittlige totalopplaget – som inkluderer papir, komplett og digitalt opplag – økte med 39 321 eksemplarer fra året før, og har nå et totalopplag på 3 168 090 eksemplarer.
- Nesten 3,2 millioner i totalopplag – det er en kraftig påminnelse om at godt redigerte fag- og nisjemedier virkelig betyr noe, sier leder i Fagpressen Per Brikt Olsen.
Vekstvinnere
Den største opplagsveksten kom innenfor tunge bransjer som industri og transport.
Blant enkeltpublikasjonene var det Anlegg & Transport (økt med 18 573) og Magasinet Industri Energi (økt med 15 466) som bidro mest til veksten.
- Det er inspirerende å se at fagmediene leverer vekst i en tid hvor mye annet peker nedover, sier Olsen.
På den andre siden opplevde kategorien Kultur og fritid den største tilbakegangen, med en nedgang på 19 810 eksemplarer i 2025.
Frekvensen synker
Parallelt med opplagsveksten ser man en liten nedgang i den trykte frekvensen, som falt fra 8.0 til 7.8 i 2025.
- Vi trodde egentlig at frekvensen skulle falle mer. Tallene viser oss at den trykte utgivelsen fortsatt står sterkt, sier Kjartan Tyvand som har ansvaret for opplagskontrollen.
Mobil dominerer
Digitalt opplever Fagpressen en stabilisering
• Gjennomsnittlig ukentlige sidevisninger sank fra 9 607 759 i 2024 til 9 379 826 i 2025.
• Mobilbruk fortsetter å dominere, og utgjorde i 2025 hele 67% av sidevisningene, opp fra 66% i 2024.
- Dette er omtrent på nivå med andre medier i bransjen, og viser at fagpresselesere er som andre lesere, sier Olsen.
Medlemstallet i Fagpressen holdes stabilt på 229 medlemmer.
Her kan du se hele presentasjonen.
Alle presentasjoner fra Fagpressedagen, samt bilder, vil snart bli tilgjengelig.