
Duket for gründere i nisjene
Flere nye nisjemedier har dukket opp de siste årene, og stadig flere kan det bli. "Gründerne blant oss" var en av programpostene på Fagpressedagen.
Drevne journalister og redaktører har sluttet i dagspressen og dratt i gang ambisiøse nyhetsmedier de siste par årene. Deltakerne på Fagpressedagen fikk møte redaktørene Tove Lie i Khrono og Anders Bjartnes i Energi og Klima, i tillegg til Gard B. Michalsen i Medier24.
Khrono har rukket å vinne både studenter og lærere som målgrupper ved Høyskolen i Oslo og Akershus, og Fagpresseprisen, på sine tre korte år i markedet. Redaktør Tove Lie har ambisjoner om å vokse videre i nisjen nettaviser for universiteter og høyskoler.
Anders Bjartnes' konsept er å publisere journalistikk som "er mye spissere og mer nerdete enn konkurrentene" i norsk dagspresse. Han hevder også å kunne drive lenge uten store inntekter, fordi kostnadene ved å drive et nettmedium er så lave.
– Vi trenger elitelesere, og vil eie den gruppen. Når vi mestrer det, kan vi ekspandere, sa han.
Gard B. Michalsen har klart å skape et nisjemedium som konkurrerer med både Journalisten og Kampanje om å være først, og også om egne saker. Medier24 passerte 100 000 brukere dagen før Fagpressedagen, og har begynt å kunne leve av stillingsannonser, ifølge redaktøren.