
– Vi har nådd gjennom lydmuren
Blant annet samarbeidet med E24 om "barnehagemilliardene" har sørget for "flere folk inn i butikken". Altså flere nye lesere og mer direkte trafikk på utdanningsnytt.no
– 2024 var et veldig godt år, sier Kaja Mejlbo til Medier24, men er tydelig på at det har vært et langsiktig arbeid bak.
Mejlbo kom fra Budstikka i 2018, og tok over redaktørstolen i fagbladet. Et av målene var da å gjøre Utdanning mer digitale.
– Det var saker på nett da også, men ikke mer enn et par om dagen. Nå er vi oppe i et sted mellom 5-15. Og strategien var fra da jeg startet her å få flere folk inn «i butikken», sier hun og legger til:
– Det er jo det mange fagpressemedier sliter med, at man ikke får like mye direktetrafikk som andre nyhetsmedier.
– Vi ser at sakene går godt hos oss, men det er litt tidlig å si om det har noe å si for generelle lesertall, sier redaktøren.
Men når fagbladet skal jakte nye lesere, møter de ifølge Mejlbo en utfordring som nok også andre fagpressemedier som eies av fagforeninger møter:
– Papirbladet har vært og er fremdeles et medlemsgode. Så i den digitale transformasjonen må vi finne en måte å ta med oss de godene over til nye plattformer. Vi må passe på at medlemmene fortsatt føler at de får verdi.