Ny rapport om pressestøtten: Vil splitte opp kategorien: «Nasjonale nisjemedier»
Medietilsynet kom onsdag med en ny rapport som foreslår endringer i mediestøtten.
Medietilsynet har det siste året gått gjennom de direkte mediestøtteordningene på oppdrag fra departementet. Rapporten vil inngå i grunnlaget for de neste fireårige mediepolitiske styringssignalene som skal gjelde fra 2027.
Onsdag overleverte Medietilsynets direktør Mari Velsand utredningen til kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Fagbladet Journalisten var tilstede og dekket overleveringen.
Pressestøtten for nyhets- og aktualitetsmedier er i dag delt inn i fire tilskuddskategorier, basert på geografisk nedslagsfelt, abonnementstall (opplag), redaksjonell størrelse og bredde i den journalistiske dekningen:
1. Nummer én- og alenemedier.
2. Lokale nummerto-medier.
3. Nasjonale nummerto-medier.
4. Nasjonale nisjemedier.
Medietilsynet foreslår nå å splitte opp kategorien nasjonale nisjemedier for å skille de mediene som i realiteten har bred dekning fra de som har en smalere innholdsprofil.
En egen definisjon vil på en mer treffsikker måte skille dem «fra nasjonale nummerto-medier og nasjonale nisjemedier», heter det blant annet i rapporten.