Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery, og direktør i Medietilsynet, Mari Velsand

Ny rapport om pressestøtten: Vil splitte opp kategorien: «Nasjonale nisjemedier»

Medietilsynet kom onsdag med en ny rapport som foreslår endringer i mediestøtten.

Publisert Sist oppdatert

Medietilsynet har det siste året gått gjennom de direkte mediestøtteordningene på oppdrag fra departementet. Rapporten vil inngå i grunnlaget for de neste fireårige mediepolitiske styringssignalene som skal gjelde fra 2027.

Onsdag overleverte Medietilsynets direktør Mari Velsand utredningen til kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.

Fagbladet Journalisten var tilstede og dekket overleveringen. 

Pressestøtten for nyhets- og aktualitetsmedier er i dag delt inn i fire tilskuddskategorier, basert på geografisk nedslagsfelt, abonnementstall (opplag), redaksjonell størrelse og bredde i den journalistiske dekningen:

1. Nummer én- og alenemedier.

2. Lokale nummerto-medier.

3. Nasjonale nummerto-medier.

4. Nasjonale nisjemedier.

Medietilsynet foreslår nå å  splitte opp kategorien nasjonale nisjemedier for å skille de mediene som i realiteten har bred dekning fra de som har en smalere innholdsprofil.

En egen definisjon vil på en mer treffsikker måte skille dem «fra nasjonale nummerto-medier og nasjonale nisjemedier», heter det blant annet i rapporten. 

Hele rapporten kan leses her.

Powered by Labrador CMS