
Bli med på bransjekampanjen for redaktørstyrte medier
Unge voksne er målgruppen for kampanjen som skal styrke kunnskapen om redaktørstyrte medier.
Norsk Presseforbund tok tidligere i år initiativ til å lage en bransjekampanje rettet mot unge voksne, som tydeliggjør det som gjør redaktørstyrte medier troverdige. Etter et oppstartsmøte hvor både presseorganisasjoner, konserner og enkeltredaktører deltok, har det vært utviklet ideer gjennom våren. Arbeidet har nå kommet så langt at det er på tide med mer konkret informasjon.
Alle redaktørstyrte medier på alle plattformer vil få tilbud om å publisere kampanjematerialet fra 1. september på annonseflater.
Vi oppfordrer alle Fagpressens medlemmer til å bruke kampanjen på sine flater.
Formål med kampanjen
Formålet er å styrke kunnskapen om redaktørstyrte medier blant unge i Norge, og synliggjøre verdien av journalistikk. Kampanjen skal vise hva som skiller redaktørstyrte medier fra andre medier.
Hvem er målgruppen for kampanjen?
Det å styrke journalistikkens stilling i samfunnet er kjernen i presseorganisasjonenes oppdrag. Press mot, og manglende forståelse for, medienes rolle og for journalistikken er en økende utfordring. Unge forholder seg i mindre grad til nyheter fra redaktørstyrte medier.
Derfor er denne kampanjen særlig rettet mot nettopp denne gruppen - unge voksne mellom 19 og 29 år.
- Dette var en veldig gøy og absolutt utfordrende oppgave. Vi jobbet frem og tilbake ulike ideer og retninger for kampanjen.
Siss Godager-Andersen, Medier24
Fagpressen har bidratt i den kreative fasen
Styremedlem i Fagpressen, Siss Godager-Andersen i Medier24, har bidratt inn i den kreative arbeidsgruppen som ble opprettet i mars.
- Dette var en veldig gøy og absolutt utfordrende oppgave. Vi jobbet frem og tilbake ulike ideer og retninger for kampanjen, forteller Siss Godager-Andersen.
En grovskisse ble deretter presentert under "Medieleder" i Bergen i mai.
Filmer, displayannonser og lydkutt
Produksjonen av kampanjematerialet startet denne uken og det lages filmer og lydkutt til podkast og radio. Materialet skal kunne brukes på medienes nettsider og sosiale medie-plattformer, samt tv- og radiokanaler. Det er også mulig at det vil bli laget materiale i annonseformat, men det er ikke ferdig prøvd og diskutert.
I tillegg vil det bli skrevet et utkast til tekst som mediene kan bruke til eventuell redaksjonell omtale om bakgrunn og formål med kampanjen.
Formatene som tilbys vil bli innenfor bransjestandard.
Kampanjeperiode
Kampanjestart er satt til 1. september og kampanjeperioden blir inntil tre måneder.
Det kommer mer detaljert informasjon i august om formatene på filmer, lydkutt og eventuelle annonser og hvordan man rent praktisk henter materialet.
Hva slags kampanje blir det?
Innholdet i kampanjen er humorbasert, og tematikken og karakterene skal være gjenkjennelige på tvers av plattformene de er laget for. Sluttpoenget i alle filmer og lydkutt er viktigheten av faktasjekk og at en samlet mediebransje står bak kampanjen.
Ideen til kampanjen er forankret med styringsgruppen, som er satt sammen av bransjeorganisasjonene. Styringsgruppen består av følgende:
· Elin Floberghagen – Norsk Presseforbund
· Solveig Husøy – Norsk redaktørforening
· Kaja Linde, Norsk journalistlag
· Per Brikt Olsen, Fagpressen
· Veslemøy Rysstad - Mediebedriftenes landsforening
NRK har fått ansvar for produksjonen av kampanjen og har stilt ressurser til disposisjon for ideutvikling og gjennomføring. Alt materiale skal være ferdig i august.
Kampanjen får økonomisk støtte fra Amediastiftelsen og Kopinor, samt at bransjeorganisasjonene i styringsgruppen har bevilget midler. Pengene skal dels brukes til kostnader ved produksjon av materialet, slik som honorar til skuespillere, grafikk osv, men også til annonsering fra sentralt hold. Kampanjen har et budsjett på ca 1,5 mill kr.
Det er vårt håp at de redaktørstyrte mediene bruker sine plattformer til å distribuere materialet i kampanjeperioden. Vi lykkes best med en slik kampanje om mediene står sammen bak budskapet.
Med ønske om en god sommer.
Har du spørsmål om kampanjen, ta kontakt:
Elin
Floberghagen
elin@presse.no
Tlf. 926 00 109
Erik
Skarrud, prosjektleder
erik.skarrud@nrk.no
Tlf. 950
77 414