
I dag starter bransjekampanjen - Fagpressen inviterer deg med
Onsdag 3.september gikk startskuddet for en landsomfattende kampanje som skal styrke unges kunnskap om redaktørstyrte medier. Også fagpressen er en sentral del av dette felles løftet for journalistikken.
I dag, onsdag 3. september, er det kampanjestart. Det er laget filmer, video, lyd-spoter og annonser som du fritt kan bruke i dine egne kanaler og plattformer.
- Vi håper også fagmediene tar i bruk kampanjematerialet som er laget. Denne kampanjen er en unik anledning til å vise fram fagmedienes rolle som en del av den samlede norske presse, sier Per Brikt Olsen i Fagpressen.
Filmer og lyd først
Alt materiale, unntatt annonsene, legges i en Dropbox, med egne undermapper for TV, some, radio etc. Det gjelder filmer, spoter, stillbilder, kronikk, bakgrunn, informasjon mm.
Her er lenke til Dropbox-mappene.
Kontaktperson hvis du har tekniske spørsmål eller ikke får hentet ut er Per Harald Kårstad i NRK. Epost per.harald.karstad@nrk.no og telefon 952 00 943.
Annonser (nett og papir) i neste uke
Neste uke, onsdag 10. september, lanseres annonsene. Også disse legges i Dropbox.
Du får:
- Annonser til bruk på nettsider. Alt materiell gjøres tilgjengelig nærmere kampanjestart. Praktisk informasjon om uthenting kommer.
- Fire hovedfilmer er tenkt for lineær tv og nett-tv. I tillegg blir det laget nedkortede versjoner av disse til sosiale medier.
- Lyd-spotene lages for radio og for promoplass i podkast.
- På slutten av filmene vil det ligge en plakat med logoer fra et utvalg mediehus. Dette er for å illustrere at hele bransjen står bak. Her er det representert riksdekkende, regionale og lokale medier, samt fagpresse.
Ta kontakt med Kjartan Tyvand i Fagpressen (Epost: kt@fagpressen.no og telefon 926 65 017) om du har spørsmål knyttet til dette.
Bakgrunn
Norsk Presseforbund tok initiativet til kampanjen, og er formell eier av kampanjen. Den er utviklet i samarbeid mellom Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Norsk Journalistlag, Mediebedriftene (MBL) og Fagpressen. NRK har hatt ansvar for produksjonen, og materiell er laget for bruk på alle plattformer – film, lyd, annonser og sosiale medier.
Kampanjen er rettet mot aldersgruppen 18–30 år, og skal løfte fram verdien av seriøs, redaktørstyrt journalistikk i en mediehverdag der sannhet og fakta ikke alltid er en selvfølge. Målet er å nå minst 70 prosent av målgruppen i løpet av perioden.
Praktisk informasjon
- Kampanjeperioden varer fra 3. september og 8–12 uker framover
- Alt materiell blir gjort tilgjengelig for nedlasting her: lenke til Dropbox-mappene.
- Her er landingsside hos Norsk Presseforbund som eier prosjektet.
Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon, ta gjerne kontakt med oss i Fagpressen.