Fagpressens kompetansestøtte 2026
Her finner du fondsstyrets prioriteringer for kompetansestøtte 2026.
Frist for å søke kompetansestøtte for 2026 er fredag 6. februar. Bruk søknadsskjemaet som ligger nederst i saken!
Les nøye gjennom hva som støttes og hva du kan søke om før du sender inn.
I år vil disse søknadene prioriteres:
- Samarbeid mellom ulike redaksjoner og/eller markedsavdelinger
- Kompetanse i digital utvikling
Kriterier for å søke støtte fra Fagpressens vederlagsfond
Formålet for vederlagsfondet er å fremme og støtte gode kompetanseprosjekter i fagmedier og tidsskrift. Retningslinjene for å søke kompetansestøtte er hjemlet i §5 i vedtektene for fondet. Midlene til fondet blir skapt av redaktører og utgivere, gjennom kopivederlagsmidler fra Kopinor.
For utvalgte konferanser kan du søke når du melder deg på.
Hva kan du søke om?
- Kompetansestøtte
Fondet gir støtte til kompetanseheving. Det kan være for deg alene, for flere eller for hele redaksjonen.
Du må beskrive tydelig hva du/dere skal lære (kompetansemålet). Søker du om flere tiltak, må du prioritere det viktigste.
Du kan søke om støtte til å dra på kurs, seminarer og konferanser. Standardbeløp for støtte til arrangementer er på inntil 10 000 kroner.
Du kan også søke om støtte til vikar mens du er i et kompetansetiltak, inntil 40 000 kroner (lønn og sosiale kostnader). Søknader om vikarstøtte må sendes av redaktør/arbeidsgiver.
Fondsstyret velger ut noen områder eller temaer de prioriterer for støtte – se øverst.
Eksempler på kompetansetiltak:
- Kurs og seminarer som gir relevant kompetanseheving
- Konferanseavgift og reiseutgifter til relevante konferanser
- Studieturer
- Internt kurs i redaksjonen / markedsavdelingen med eksterne kursledere
- Samarbeid med andre redaksjoner om kurs, seminarer eller planlegging av redaksjonelle eller kommersielle prosjekter – med tydelig kompetansemål.
- Eget prosjekt for redaksjonen/avdelingen som skal øke kompetansen på et definert område – med dato for start og slutt og tydelig kompetansemål.
Hva støttes ikke?
Du kan ikke søke om støtte til drift, reportasjer eller ordinær lønn eller honorarer til egne ansatte.
Hvem kan søke?
Alle ansatte og utgivere i tidsskrift/fagpresse kan søke stipend. Medlemskap i Fagpressen er ikke et krav.
- Søknader fra andre enn redaktører og utgivere, som journalister og markedsmedarbeidere, krever underskrift fra redaktør for å bli behandlet av fondsstyret.
- Redaktører kan søke om støtte på vegne av navngitte frilansere.
- Redaktører kan også søke om støtte på vegne av sin redaksjon eller sammen med andre redaksjoner, til felles prosjekt.
Hva skal være med i søknaden?
Søknaden din om støtte fra Fagpressens vederlagsfond, skal:
- Beskrive og begrunne prosjektet du søker støtte til. Det du skal lære må komme tydelig fram (kompetansemålet).
- Vise fram økonomisk egeninnsats, privat eller fra redaksjonen/avdelingen, og eventuell støtte fra andre bidragsytere
- Inneholde et budsjett med alle kostnader
Utbetaling og offentliggjøring av innvilget støtte
- Fondsstyret behandler innkomne søknader kort tid etter at søknadsfristen er gått ut. Det blir sendt melding til alle søkere.
- Dersom søknaden innvilges, blir 70 prosent av støttebeløpet utbetalt i forkant av prosjektet. Resten, 30 prosent, blir utbetalt når prosjektet er gjennomført og Fagpressen har mottatt en rapport.
- Fagpressen offentliggjør hvem som mottar støtte, umiddelbart etter tildelingen.
Rapport og kunnskapsdeling
Alle som har fått støtte skal etter tiltaket er gjennomført, sende en rapport til Fagpressen. Den blir publisert på fagpressen.no, slik at flere kan få ta del i læringsutbyttet og få innspill til hva de selv kan søke om. Du kan også bli bedt om å dele kunnskapen på kurs, møter eller liknende, etter nærmere avtale.
Fondsstyret
Fondsstyret har fem medlemmer som er valgt av styret i Fagpressen. De behandler søknadene, etter innstilling fra Fagpressens administrasjon. Medlemmene i fondsstyret er inhabile i behandling av søknad fra eget medium, egne medarbeidere og seg selv. For øvrig praktiseres vanlige habilitetsvurderinger.