
Vil du søke innovasjonsmidler? Her er tips som øker sjansen for å lykkes
Godt oppmøte fra fagpressen på frokostmøte om innovasjonsstøtte.
Fagpressen inviterte til frokostmøte onsdag 10. september om hvordan mediene kan søke innovasjons- og utviklingstilskudd fra Medietilsynet.
Til sammen 24 millioner kroner skal fordeles, og støtten skal gå til prosjekter som stimulerer til å digitalisere og drive innovasjon – særlig for små nyhets- og aktualitetsmedier som lokalpresse og fagpresse.
Nye regler gir nye muligheter

Tidligere ble fagpressemediene i hovedsak vurdert som ikke kvalifisert for ordningen.
Men den nye forskriften følger nå avgrensningen i medieansvarsloven og gjelder for alle medier som driver regelmessig journalistisk produksjon og publisering av nyheter, aktualitetsstoff, samfunnsdebatt eller annet innhold av allmenn interesse.
– Dette betyr for eksempel at flere medier med fag- og dybdejournalistikk kan få innovasjons- og utviklingstilskudd, sa Medietilsynet da de åpnet søknadsvinduet.
Søknadsfristen er 16. oktober, og Medietilsynet tar sikte på å behandle søknadene i løpet av 2025.
Seks råd for en god søknad
På frokostmøtet fortalte Fagpressens daglige leder Per Brikt Olsen om hvordan organisasjonen hadde jobbet for å få fagpresse og nisjemedier inn i ordningen.
Deretter delte Siri Skaalmo fra Institutt for journalistikk sine beste råd for hvordan man bør gå frem for å lykkes med redaksjonell innovasjon og med søknaden:
- Sett av nok tid til å lage et solid prosjekt, og dermed en god søknad
- Beskriv hvor dere står, hvor dere skal – og hva dere trenger.
- Definer prosjektet med tydelige avgrensninger.
- Vurder samarbeid med andre.
- Søk inspirasjon hos bransjekollegaer.
- Sørg for at innovasjonsprosjektet bidrar til varig endring.
Skaalmo minnet også om å lese veiledningen fra Medietilsynet nøye: Ordningen skal støtte innovasjon – ikke vanlig drift eller tiltak som uansett burde vært gjennomført.
– Vi håper mange i Fagpressen nå benytter seg av muligheten til å søke. Det er viktig journalistikk i fag- og dybdemediene som bør nå ut til et større publikum, sier Per Brikt Olsen.
– Det er også viktig at vi får mange gode søknader, slik at vi ser hvordan nisjejournalistikken nå vil bli behandlet i ordningen etter at den endelig er åpnet for oss.
Hva slags prosjekter får støtte?
Ledetrådene er digitalisering og omstilling, tjenester rettet mot personer med funksjonsnedsettelse, samt prosjekter rettet mot særskilte grupper som innvandrere og språklige minoriteter.
Det kan handle om innhold, tekniske løsninger, strategiarbeid eller forprosjekter.
Andre nøkkelord som kan være verdt å merke seg er mediemangfold, kritisk medieforståelse, unge målgrupper, nye digitale brukervaner, samarbeid, formidling og kunnskapsdeling.
Alle kriterier og tidligere tildelinger er tilgjengelig på Medietilsynets nettsider.
Søknaden må inneholde tydelige mål, budsjett og framdriftsplan som beskriver prosjektet konkret og lettfattelig. Man kan søke om 40 prosent støtte, og må selv stille med 60 prosent egenfinansiering – enten i form av arbeidstid, ansatte eller frikjøp.
Her – på Medietilsynets nettsider – må du sende inn søknaden din om støtte.