Redaktørrollen Det gjennomgående prinsippet er at redaktøren står til ansvar både overfor sine lesere/seere/brukere, og overfor sin eier/utgiver. Redaktørplakaten har i over 60 år definert hvordan dette tosidige ansvaret skal utøves i praksis.
Utgiverrollen Bevissthet i rollen som utgiver, handler om å legge til rette for god journalistikk innenfor de områder publikasjonen er satt til å dekke.
Redaktørplakaten Avtalen kom i stand i 22. oktober 1953 mellom Norsk Redaktørforening og daværende Norske Avisers Landsforbund (nå Mediebedriftenes Landsforening).
Vær Varsom-plakaten Alle redaktørstyrte medier plikter å legge det etiske regelverket til grunn for sin virksomhet. Vær Varsom-plakaten vedtas av styret i Norsk Presseforbund.
Generell rådgivning til redaktører og utgivere Ansatte i Fagpressen gir råd innen en rekke ulike områder.
Medieansvarsloven Medieansvarsloven trådte i kraft 1. juli 2020. Fagmedieredaksjoner er nå likestilt med andre uavhengige redaksjoner.