Programmatisk handel øker mest

Programmatisk handel øker mest

Programmatisk handel utgjorde ved årsskiftet 14 prosent av handelen med merkevareannonser i Norge. (Grafikk: IRM).

Del: 

Det ble omsatt for 512 millioner kroner i programmatisk annonsehandel i 2015. Sammenliknet med året før var det en økning på 144 prosent, viser ferske IRM-tall.

Mens det totale reklamemarkedet gikk tilbake med 0,7 prosent, vokste det digitale markedet med 11 prosent fra 2014 til 2015. Men veksten er altså sterkest innenfor programmatisk omsetning, med 144 prosent.
Institutet för reklam- och mediestatistik la fram fersk statistikk i et møte arrangert av MBL i Oslo mandag, og for første gang ble det lagt fram egne programmatisk-tall. Daglig leder Madeleine Thor sier at det må til, siden IRMs statistikk skal speile hele reklamemarkedet.
– Det er tydelig at programmatisk handel fikk fotfeste i Norge i 2015, og IRM forventer en meget sterk vekst i den tiden som kommer, kommenterer Thor i en pressemelding fra møtet.

Også Fagpressen har kommet raskt på banen når det gjelder programmatisk handel, ifølge økonomisjef Kjartan Tyvand.
– Vi har et oppegående programmatisk-prosjekt hvor det nå er til sammen over elleve millioner visninger i måneden. Og vi bygger gode og relevante segmenter, særlig innenfor mat og teknologi, sier Tyvand.
Programmatisk handel er helt og holdent knyttet til annonsering av merkevarer, og utgjorde ved årsskiftet en andel på 14 prosent av den digitale merkevareannonseringen.

Fagpressekatalogen

fagpressekatalogen.no

Her er oversikt over alle medlemmene i Fagpressen.
Med informasjon om mediet, kontaktpersoner, opplag, utgivelser, priser, osv.

Høstkampanje 2023


Her finner du den siste kampanjen til Fagpressen. Hent annonsene her!
Les også: